درمان ریشه

ریشه دندان:

درمان ریشه دندان، عصب کشی، اندو (Endo) یا Root Canal Therapy  همگی به یکی از اصلی ترین درمان های دندان پزشکی است؛ که به حفظ سلامت و نگهداری  دندان های آسیب دیده یا عفونی کمک میکند.

شه دندان بخشی از دندان است که در زیر خط لثه و داخل استخوان فک و به عنوان پایه‌ی دندان قرار دارد، و آن را به استخوان اطراف متصل می کند. قسمت داخلی ریشه دندان فضایی به نام پالپ دندان است، که از اعصاب، رگ های خونی و بافت های همبند تشکیل شده است . این بافت توسط یک بافت به نام “سمنتوم” پوشانده شده است که دندان را از طریق شبکه ای از رباط های پریودنتال به استخوان اطراف متصل می کند. زمانی نیاز به درمان ریشه، یا عصب کشی وجود دارد، که این ناحیه ملتهب یا عفونی شده و آسیب وارده گسترده باشد.

سه جزء اصلی دندان:

• مینا، که همان پوسته محافظ می باشد

• عاج، یک لایه میانی نرم تر و حساس است

• و به لایه داخلی بافت نرم دندان، پالپ گفته می شود.

علائم نشان دهنده عفونت دندان:

برخی از علائم نشان دهنده درگیری بافت پالپ و عصب دندان شامل موارد زیر است و به همین دلیل ممکن است به درمان ریشه نیاز داشته باشید.

• درد شدید

• تغییر رنگ دندان

• ورم و آبسه در اطراف بافت لثه

• قابل مشاهده بودن علائم عفونت و پوسیدگی در عکس رادیوگرافی

• حساسیت قابل توجه یا شدید به گرما و سرما

• عدم توانایی در گاز گرفتن

در چنین شرایطی، دندانپزشکان معمولا درمان ریشه را برای نجات دندان آسیب دیده و حفظ عملکرد دندان توصیه می کنند.

انواع روش های درمان ریشه

برای درمان ریشه دندان با توجه به شرایط دندان و وضعیت عفونت ایجاد شده، از روش های متفاوتی استفاده می شود که شامل موارد زیر هستند :

• جراحی اپیکو

• عصب کشی یا اندو

• درمان ریشه مجدد یا ری اندو

زمانی که نشانه های مربوط به ایجاد آسیب و عفونت در پالپ موجود در ریشه دندان را مشاهده کردید باید برای درمان ریشه به متخصص مراجعه کنید تا با یکی از این روش ها فرآیند درمان شما به صورت کامل انجام گیرد.

درمان ریشه مجدد چه موقع انجام می شود؟

در موارد محدودی پیش می آید که به دلایل مختلف از جمله عدم تخلیه کامل ریشه دندان و یا ایجاد عفونت در کانال ریشه دندان، نیاز به درمان مجدد وجود داشته باشد. باید توجه شود که انجام درمان مجدد ریشه دندان، به مراتب سختتر از عصب کشی معمولی است و در مواردی نیاز می شود که فرآیند جراحی اپیکو روی دندان انجام شود.

برای اینکه با چنین شرایطی مواجه نشویم و نیاز نباشد درمان مجدد را انجام دهیم، باید به دلایل درمان مجدد که شامل موارد زیر می شود اهمیت بدهیم :

• ایجاد پوسیدگی در دندان عصب کشی شده

• عدم بهبودی ریشه و کانال ریشه به صورت کامل بعد از انجام درمان ریشه مرحله اول.

• ایجاد عفونت جانبی جدید.

• عدم انجام تخلیه کامل پالپ و پاکسازی ریشه دندان

هر کدام از موارد بیان شده، خود منشا و دلایلی دارند. از جمله اینکه ایجاد پوسیدگی در دندان عصب کشی شده بخاطر خطاهای انسانی در زمان عصب کشی اولیه ممکن است ایجاد شود و یا اینکه عدم تشخیص بعضی از کانال های ریشه و شکل پیچیده این کانال ها مانند حالت انحنادار، باعث شود دندانپزشک از عصب آن ناحیه غافل شود.

سوالات متداول اندو دندان یا درمان ریشه دندان

1. درمان اندو شامل حال چه کسانی می شود؟

دندان هایی که پوسیدگی عمیقی دارند و حجم زیادی از دندان ها پر شده اند، باید درمان ریشه دندان را پیش ببرند.

2. اندودنتیست چه کسی است؟

اندونتیست ریشه ی یونانی دارد به معنی داخل دندان و کسانی که معمولا به آنها می گویند اندونتیست در رشته دندانپزشکی بیشتر آموزش دیده است.

3. برای زیباسازی دندان ها باید به کجا مراجعه کرد؟

دکتر محسن باقری , با اختیار داشتن بهترین ابزارها و متخصصان از دندان ها شما مراقبت می کنند و شما با رضایت کامل از آنجا خارج می شوید.

قسمت دیدگاه بسته شده است.